Bookends

Läste ett så himla bra stycke ur 'Den oändliga historien' förut som jag tänkte dela med mig av;

"Den som aldrig har suttit lutad över en bok hela eftermiddagarna, med glödande öron och fuffsigt hår, och läst och läst och helt glömt bort världen omkring sig och inte ens märkt att han blev hungrig eller att han frös.
Den som aldrig legat och läst i ljuset från en ficklampa som han dolt under täcket, läst i hemlighet därför att mamma och pappa eller någon annan vuxen som har hand om en i all välmening släckt ljuset med det tungt vägande argumentet att nu måste du sova, för tänk på att du skall upp tidigt imorgon.
Den som aldrig öppet eller i hemlighet har gråtit strida tårar, därför att en sådan underbar historia har tagit slut och man måste ta avsked av de bokgestalter som man har upplevt så många äventyr tillsammans med, som man älskad och beundrat, oroat sig för och hoppats att det skulle gå bra för, gestalter som man har fäst sig vid så till den grad att livet verkar tomt och meningslöst utan dem.
"





kommentarer
Postat av: Emma

Åh, jag älskar den filmen, om det nu är samma, vilket det verkar vara! Måste läsa boken också, för filmen får mig att gråta floder.

2011-09-19 @ 20:54:11
URL: http://musiknonstop.devote.se
Postat av: alice

åh! den boken är fantastisk.

2011-09-25 @ 19:34:02
URL: http://undertheaprilskies.blogg.se/

:

Namn:
kom ihåg mig?

e-adress:

url:

kommentar:

Trackback
RSS 2.0